Képeken a Hindenburg léghajó borzalmas szerencsétlensége 1937-ben

2018. június 7. 17:08

A Hindenburg léghajó 1937. május 6-i tragédiája a New Jersey állambeli Lakehurstnél egy csapásra véget vetett a léghajózás korának. A balesetben 35, a léghajón tartózkodó ember vesztette életét, és egy fő a földi személyzet köréből. Az összesen 97 főnyi utas és legénység közül 62-en csodával határos módon túlélték a szerencsétlenséget.

A képgalériáért kattintson a fotóra

Több mint 30 évnyi kereskedelmi Zeppelineken való utazás után – amely során több tízezer utas több millió kilométert repült több, mint 2000 úton bármiféle sérülés nélkül – a merev építésű léghajós utazás ideje néhány pokoli perc során véget ért. Az eltelt több, mint 80 év kutatásai és tudományos kísérletei továbbra is a közös német–amerikai nyomozás eredményeit támasztják alá: a Hindenburg tragédiáját egy elektromos kisülés (avagy szikra) okozta, amely a szivárgó hidrogént begyújtotta.

A szikrát vélhetően a léghajó és az azt körülvevő levegő elektromos potenciálja közti különbség idézte elő: a léghajó körülbelül 60 méterrel volt a leszállóhely felett, magas elektromos töltöttségű atmoszférában, de a léghajó fém vázát leföldelte a leszálláshoz használt kábel. Az elektromos potenciálbéli különbség miatt vélhetően szikra szállt a léghajó szövetborításáról (amely képes volt töltést megtartani) a hajó vázára (amely le volt földelve). A kevésbé valószínű, de szintén elképzelhető magyarázat szerint koronakisülés (csendes kisülés), a hajósok által „Szent Elmo tüzeként” ismert jelenség okozhatta a szikrát.

A hidrogénszivárgás oka nagyobb rejtély, annyit tudunk, hogy jelentős mennyiségű hidrogén szökött el a léghajóból a szerencsétlenség előtt. Szabotázsra utaló nyomot sohasem találtak, és semmilyen meggyőző elmélet sem született még az esetleges szabotázs indoklására.

Egy dolog biztos: a tűznek nem volt köze a Zeppelin külső borításához. A Hindenburg egyike volt azon tűz által elpusztított léghajóknak, amelyek gyúlékony felhajtógáza lángra kapott. A szövetborítás gyúlékonyságát emlegető elméleteket rendre cáfolták. Az egyszerű igazság az, hogy a Hindenburg azért pusztult el mindössze 32 másodperc alatt, mert hidrogénnel volt feltöltve.

A szerencsétlenségről látványos híradófilm készült, továbbá több fénykép is, valamint a Herbert Morrison által felvett helyszíni rádióadás, amely másnap került sugárzásra. Az eset megsemmisítette a nagyközönség bizalmát az óriási merev építésű léghajókban, mint utasszállító eszközökben, és ez a léghajó korának hirtelen végét jelentette.

[galeria_kep_17084]

[galeria_kep_17085]

[galeria_kep_17086]

[galeria_kep_17087]

[galeria_kep_17088]

[galeria_kep_17089]

[galeria_kep_17090]

[galeria_kep_17091]

[galeria_kep_17092]

[galeria_kep_17093]

[galeria_kep_17094]

[galeria_kep_17095]

[galeria_kep_17096]

[galeria_kep_17097]

[galeria_kep_17098]

[galeria_kep_17099]

[galeria_kep_17100]

[galeria_kep_17101]

[galeria_kep_17102]

Galériák
Olvasta már a Múlt-kor történelmi magazin legújabb számát?
Kedvezményes előfizetés egy évre (4 szám)
Bankkártyás vásárlás esetén 25% kedvezmény

A 4. lapszámot ajándékba adjuk.

6368 Ft helyett

4776 Ft

Banki átutalás, csekkes fizetés esetén 20% kedvezmény

6368 Ft helyett

5085 Ft

Előfizetek a magazinra
kérdésem van az előfizetéssel kapcsolatban
Az utolsó simításokat végzik a Hindenburgon a németországi Friedrichshafenben lévő óriási összeszerelőcsarnokban. A léghajó szövetborítását különleges vegyszerrel kezelték.A Hindenburg víztől szabadul meg a simább landolás érdekében a New Jersey állambeli Lakehurstben, egy korábbi útján, 1936. május 9-én.Színes fénykép a Hindenburg étkezőjéről. A zeppelin összesen 17 oda-vissza utat tett meg Friedrichshafen és Lakehurst között 1936-ban, összesen több mint 2600 utassal. A léghajó akár 135 km/h-s sebességre is képes volt.Az amerikai parti őrség repülője kíséri leszállóhelyére a Hindenburgot Lakehurstnél, 1936-os első útján. A hajó építése 1931-ben kezdődött, 1936-ban készült el. A Hindenburg Lakehurstben, 1936 májusában. 14 hónapnyi működése alatt végig a nemrég bevezetett, horogkeresztes német zászló alatt repült. Az oldalára festett olimpiai karikák az 1936-os berlini játékokat hirdették.A Hindenburg elhalad az Empire State Building mellett, 1936. augusztus 8-án.A léghajó modern, elektromos árammal felszerelt konyhával rendelkezett.A Hindenburg nyitható ablakokkal szerelt társalgója.A léghajó utolsó leereszkedése, közvetlenül a tűz kiütése előtt.A második és harmadik robbanás közötti pillanat, mielőtt még földet ért volna a léghajó.Ahogy egyre több hidrogén szökött, illetve égett el a Hindenburg hátuljából, a farokrész a földre zuhant, a képen látható lángcsóvát nyomva ki az orrán.Egy túlélő (a jobb alsó sarokban) igyekszik elmenekülni az égő zeppelintől.Azonosítatlan túlélőt vezetnek el a roncstól az amerikai haditengerészethez tartozó leszállóhelyen.Adolf Fischer motorszerelőt szállítják át egy másik kórházba a szerencsétlenség másnapján, 1936. május 7-énA roncsok vizsgálata 1937 májusában.Az életét vesztett 28 német állampolgárért tartott szertartás New York városában, a Hamburg-Amerika gőzhajótársaság mólóján. Német szervezetek több mint 10 000 tagja sorakozott fel.Német katonák tisztelegnek a Hindenburg kapitánya, Ernst A. Lehmann koporsója mellett. A horogkeresztes zászlókkal letakart koporsókat hajón szállították vissza Németországba.A személyzet életben maradt tagjai a lakehursti haditengerészeti légibázison. Többen az amerikai tengerészgyalogság nyári egyenruháját viselik, ezeket saját, égett ruházatuk helyett kapták.A Hindenburg Manhattan felett, néhány órával a tragédia előtt

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

X
Megjelent a Múlt-kor történelmi magazin 2017. őszi száma